
ΑΝΑΔΗΜΟΣΙΕΥΣΗ ΑΠΟ makthes.gr
Του Γιώργου Δημαρέλου, συγκοινωνιολόγου, δημοτικού συμβούλου Θεσσαλονίκης
Παρακολουθώ τις τελευταίες ημέρες στο διαδίκτυο σειρά από τοποθετήσεις ειδικών και μη για το θέμα των ταξί στο δήμο Θεσσαλονίκης.
Νομίζω ότι ενόψει των τελικών συζητήσεων μεταξύ όλων των εμπλεκομένων φορέων (δήμος Θεσσαλονίκης, ταξί, περιφέρεια, τροχαία) και κατόπιν των εισηγήσεων της διεύθυνσης Βιώσιμης Κινητικότητας καλό θα ήταν να πω την άποψή μου για το τι έχει συμβεί τα τελευταία δυόμισι χρόνια στο επίμαχο θέμα.
Από το 2011 που αναλάβαμε ως διοίκηση έχουμε διπλασιάσει τις θέσεις των ταξί μέσα στη Θεσσαλονίκη. Από 120 έχουν γίνει 250. Όλες οι νέες πιάτσες και οι επεκτάσεις των υφιστάμενων έγιναν κατόπιν εισήγησης του συνδικαλιστικού οργάνου των ταξί («Ερμής») και σε ποσοστό αξίζει να σημειωθεί ότι ικανοποιήθηκε άνω του 60% των αιτημάτων τους.
Πριν από ένα εξάμηνο, οπότε διαπιστώθηκε εκ νέου ότι το πρόβλημα, αντί να συρρικνώνεται, λάμβανε ακόμη μεγαλύτερες διαστάσεις, ειδικά όσον αφορά την ομαλή λειτουργία των λεωφορειολωρίδων σε Τσιμισκή και Β. Όλγας, άρχισε νέος κύκλος συζητήσεων. Στις συζητήσεις διαπιστώθηκε σχετική συμφωνία στη χωροθέτηση για τις νέες πιάτσες και την επέκταση υφιστάμενων, στους χώρους εκτός του ιστορικού κέντρου, με τις δημοτικές κοινότητες να δίνουν τη συγκατάθεσή τους, ώστε να καταστούν ελκυστικοί ως χώροι αναμονής και άλλες περιοχές της πόλης. Η δική μου τοποθέτηση απέναντι στον «Ερμή» ήταν ότι, για να προχωρήσουμε σε υλοποίηση αυτών, πρέπει απαραιτήτως να υπάρξει και συμφωνία για την αντιμετώπιση του προβλήματος στο ιστορικό κέντρο της πόλης. Ο «Ερμής» το αντιμετώπισε ως εκβιασμό, εγώ το αντιμετώπισα ως διαπραγματευτικό χαρτί, προκειμένου να βρεθεί μόνιμη λύση.
Αρχίσαμε τις συζητήσεις για το ιστορικό κέντρο με δύο κύριες προτάσεις από τη μεριά του δήμου Θεσσαλονίκης:
Πρόταση του δημάρχου για λειτουργία μονών-ζυγών ταξί στο κέντρο της πόλης. Κάθετη άρνηση από τον «Ερμή». Δικαιολογημένη εν μέρει και γι’ αυτό δεν επιμέναμε.
Χωροθέτηση «δεξαμενών» εκτός οδού περιμετρικά του κέντρου σε χώρους που θα προτείναμε εμείς και σε συμφωνία με τον «Ερμή», ώστε να τροφοδοτούνται οι πιάτσες από τις δεξαμενές, για να μην παρατηρείται το φαινόμενο των ανεξέλεγκτων ουρών. Κάθετη άρνηση από τον «Ερμή», με τη δικαιολογία ότι «δεν μπορούμε να αστυνομεύσουμε τους συναδέλφους μας ότι οι πιάτσες θα τροφοδοτούνται από τις δεξαμενές και όχι από αυτούς που κινούνται στο δρόμο». Ως συγκοινωνιολόγος με εμπειρία από τον ιδιωτικό τομέα και γνώστης των δυνατοτήτων των GPS και γενικά των νέων τεχνολογιών τους είπαμε ότι υπάρχει η δυνατότητα για αυτοαστυνόμευση, η απάντηση ήταν ότι αυτά δεν γίνονται.
Η ανταπάντηση του «Ερμή» ήταν (και ακόμη είναι) ότι ο μόνος τρόπος, για να μπορέσει να υπάρξει αυτοαστυνόμευση, είναι η παραχώρηση της αριστερής λωρίδας της Τσιμισκή ως πιάτσα σε τρία σημεία (Γούναρη, Everest, Αριστοτέλους). Τελεία και παύλα. Αντιπροτείναμε επίσης την παραχώρηση όλης της οδού Μητροπόλεως από Κομνηνών μέχρι Κούσκουρα με αντίτιμο 4 ευρώ το μήνα ανά ταξί, προκειμένου με τα χρήματα που θα μαζευτούν να τακτοποιηθούν εκτός οδού σε parking ευαίσθητες κοινωνικά ομάδες (πολύτεκνοι, κάτω από όρια της φτώχειας, ΑΜΕΑ) και να χαρακτηριστεί η οδός Μητροπόλεως ως μία οδός για ταξί, χωρίς να επιβαρύνονται οι μόνιμοι κάτοικοι του κέντρου. Όχι και σε αυτό.
Κατόπιν σχετικής συζήτησης με το δήμαρχο αντιπροτάθηκε να εξεταστεί η παραχώρηση θέσεων σε κάθετες οδούς (εις βάρος των μόνιμων κατοίκων) στην Τσιμισκή, προκειμένου να βρεθεί μία συμβιβαστική λύση. Ο «Ερμής» επανήλθε με νέα εισήγηση για κάθετες οδούς, η οποία αντιμετωπίστηκε θετικά από τη διεύθυνση Βιώσιμης Κινητικότητας. Σε συνάντηση του «Ερμή» με το δήμαρχο, και αφού υπήρχε προφορική συμφωνία με τον «Ερμή» κατόπιν γραπτής εισήγησής τους για το θέμα των καθέτων οδών, ο «Ερμής» επανήλθε στην αριστερή λωρίδα της Τσιμισκή. Ο δήμαρχος, επειδή προφανώς έχει να ασχοληθεί και με πολύ σοβαρότερα πράγματα και επειδή έβλεπε την αμετακίνητη θέση του «Ερμή», είπε να εξεταστεί το ενδεχόμενο από την υπηρεσία. Εξετάστηκε λοιπόν και η υπηρεσία, θέλοντας να στηρίξει την άποψή της ότι η αριστερή πλευρά της Τσιμισκή αφενός δεν είναι ορθή επιστημονικά (φορτοεκφορτώσεις, ασφάλεια, κάγκελα κ.λπ.), αφετέρου είναι απόφαση της περιφέρειας επανήλθε με νέα πρόταση για διευρυμένες πιάτσες εντός του ιστορικού κέντρου, οι οποίες και θα συζητηθούν άμεσα σε κοινή συνάντηση όλων των εμπλεκομένων φορέων, όπου θα συζητηθούν όλα τα ενδεχόμενα.
Υ.Γ. 1: Με όσους μεμονωμένους οδηγούς ταξί έχω συζητήσει τις προτάσεις του δήμου δεν πιστεύουν ότι δεν έχουν γίνει αποδεκτές.
Υ.Γ. 2: Ένας συγκεκριμένος οδηγός ταξί μού είπε ότι θα αποτελούσε λύση του προβλήματος η κατάργηση της χρέωσης των 2 ευρώ για παραλαβή πελάτη από κλήση ραδιοταξί μόνο για το ιστορικό κέντρο. Επίσης μου είπε ότι, αν το προτείνει ο δήμος Θεσσαλονίκης, η απάντηση θα είναι αρνητική από αντίδραση και πως, αν το προτείνει αυτός, «θα πέσουν να τον φάνε». Βέβαια την ίδια ώρα μου είπε ότι δεν υπάρχει χρέωση των 2 ευρώ για παραλαβή από συγκεκριμένα ξενοδοχεία και το Μέγαρο Μουσικής κατόπιν ειδικής συμφωνίας. Όμως παραμένει για τα νοσοκομεία. Δεν τα λέω εγώ. Μου τα είπαν.
Πηγή: makthes.gr
(Παρασκευή 31 Μαΐου 2013)








