ΑΝΑΤΡΟΠΗ-ΣΥΝΔΙΚΑΛΙΣΤΙΚΗ ΔΥΝΑΜΗ ΤΑΞΙ
Προς: 1. ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΤΡΟΧΑΙΑΣ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ
2. ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΑΣΤΥΝΟΜΕΥΣΗΣ ΚΡΑΤΙΚΟΥ ΑΕΡΟΛΙΜΕΝΑ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ (ΤΜΗΜΑ ΤΡΟΧΑΙΑΣ)
3. Α.Α.Δ.Ε. (ΥΠΗΡΕΣΙΑ ΕΡΕΥΝΩΝ ΚΑΙ ΔΙΑΣΦΑΛΙΣΗΣ ΔΗΜΟΣΙΩΝ ΕΣΟΔΩΝ ΘΕΣ/ΚΗΣ)
Θεσσαλονίκη, 15/6/2025
Θέμα: Υποκλοπή του Μεταφορικού Έργου των Ε.Δ.Χ. ΤΑΞΙ και άμεση ανάγκη εντατικοποίησης ελέγχων
Η παράνομη παροχή υπηρεσιών μεταφοράς επιβατών από μη αδειοδοτημένα Ε.Ι.Χ. οχήματα και οδηγούς «πειρατές» και η παράκαμψη των νόμιμων προϋποθέσεων και διαδικασιών από τουριστικά γραφεία και επιχειρήσεις ενοικίασης Ε.Ι.Χ. οχημάτων με οδηγό, έχουν λάβει εκρηκτικές διαστάσεις.
Οι επαγγελματίες οδηγοί των Ε.Δ.Χ. ΤΑΞΙ, που λειτουργούν εντός ενός αυστηρού θεσμικού πλαισίου και υπόκεινται σε βαριά φορολογικά και ασφαλιστικά βάρη, βλέπουν το μεταφορικό τους έργο να υποκλέπτεται από Ε.Ι.Χ. οχήματα που δραστηριοποιούνται παράνομα, με πρόσχημα τουριστικές ή μισθωτικές υπηρεσίες.
Πολύ συχνά, ιδιώτες «πειρατές» που δεν πληρούν τις νόμιμες προϋποθέσεις για παροχή υπηρεσιών, δρουν παρανόμως και διενεργούν μεταφορά επιβατών με κόμιστρο και με οχήματα ιδιωτικής χρήσης πραγματοποιούν καμουφλαρισμένες τουριστικές μεταφορές, ιδίως σε μεγάλα αστικά κέντρα και τουριστικές περιοχές (π.χ. αεροδρόμια, ξενοδοχεία, λιμάνια).
Επιπλέον, τουριστικά γραφεία ή επιχειρήσεις ενοικίασης Ε.Ι.Χ. οχημάτων με οδηγό, χρησιμοποιούν τα Ε.Ι.Χ. οχήματα τους ως ΤΑΞΙ, παρέχουν μεταφορικό έργο και αστική μεταφορά, παρακάμπτοντας τις νόμιμες προϋποθέσεις και διαδικασίες, χωρίς την απαιτούμενη προκράτηση, χωρίς την απαιτούμενη νόμιμη σύμβαση, χωρίς την απαιτούμενη καταχώριση της σύμβασης στο ψηφιακό μητρώο του Υπουργείου Μεταφορών, δίχως να τηρείται το ελάχιστο κόστος της σύμβασης.
Για την υποκλοπή του μεταφορικού έργου των Ε.Δ.Χ. ΤΑΞΙ, από «πειρατές» με Ε.Ι.Χ. οχήματα, από τουριστικά γραφεία ή από εταιρείες ενοικίασης Ε.Ι.Χ. με οδηγό, συχνά χρησιμοποιούνται sites στο διαδίκτυο, όπου για να γίνουν ελκυστικοί, αναρτούν ενδεικτικές διαδρομές με κόστος χαμηλότερο της χρέωσης του τιμοκαταλόγου των Ε.Δ.Χ. ΤΑΞΙ και χαμηλότερο του νόμιμου ελάχιστου κόστους σύμβασης των ενοικιαζομένων Ε.Ι.Χ. με οδηγό. Επιπλέον, γίνεται χρήση διαφόρων πλατφορμών (application) για κινητά τηλέφωνα ή χρησιμοποιούν τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης όπως π.χ. Facebook, Instagram, Viber, για την προσέλκυση πελατών και την απευθείας κράτηση μεταφοράς επιβατών, παρακάμπτοντας κάθε νόμιμη προϋπόθεση.
ΝΟΜΙΚΟ ΠΛΑΙΣΙΟ
Σύμφωνα με το άρθρο 36 (Διενέργεια μεταφορικού έργου που έχει ανατεθεί σε άλλον φορέα ή επαγγελματική ομάδα) του Ν. 4663/2020 ΦΕΚ A’ 30 - 12.02.2020 στην παράγραφο 1 αναφέρεται :
Η παράγραφος 1 του άρθρου 18 του ν. 1903/1990 (Α'142), όπως ισχύει, αντικαθίσταται, η παράγραφος 2 τροποποιείται και το άρθρο 18 διαμορφώνεται ως εξής:
«Άρθρο 18 Παρ.1. Ο οδηγός οποιουδήποτε οχήματος (δημόσιας ή ιδιωτικής χρήσης), ο οποίος διενεργεί επιβατικές μεταφορές με κόμιστρο, οι οποίες έχουν ανατεθεί σε άλλο φορέα ή πρόσωπο, σύμφωνα με τις ισχύουσες διατάξεις, καθώς και ο ιδιοκτήτης αυτού, εφόσον είναι πρόσωπο διαφορετικό του οδηγού, τιμωρούνται με διοικητικό πρόστιμο τριών χιλιάδων (3.000) ευρώ.
ΣΥΝΕΠΕΙΕΣ ΑΠΟ ΤΗΝ ΥΠΟΚΛΟΠΗ ΤΟΥ ΜΕΤΑΦΟΡΙΚΟΥ ΕΡΓΟΥ ΤΩΝ Ε.Δ.Χ. ΤΑΞΙ
1. Οικονομική ζημία και αφανισμός των επαγγελματιών οδηγών ΤΑΞΙ.
2. Αθέμιτος ανταγωνισμός και παραπλάνηση επιβατών.
3. Απώλεια δημοσίων εσόδων για το κράτος.
4. Κίνδυνος για την ασφάλεια επιβατών, από μη αδειοδοτημένους οδηγούς «πειρατές» με Ε.Ι.Χ. οχήματα, που δεν υπόκεινται στις ίδιες προϋποθέσεις, στους ίδιους ελέγχους και ασφαλιστικές υποχρεώσεις με τα Ε.Δ.Χ. ΤΑΞΙ.
5. Απαξίωση του θεσμού των Επιβατηγών Δημόσιας Χρήσης μεταφορών.
ΦΟΡΟΔΙΑΦΥΓΗ - ΥΠΟΚΛΟΠΗ ΜΕΤΑΦΟΡΙΚΟΥ ΕΡΓΟΥ
Η υποκλοπή του μεταφορικού έργου, έχει επίσης ως αποτέλεσμα την απόκρυψη εσόδων, την μη καταβολή φόρων και την μη έκδοση αποδείξεων/τιμολογίων. Η φοροδιαφυγή στον τομέα της ενοικίασης Επιβατηγών Ιδιωτικής Χρήσης (Ε.Ι.Χ.) οχημάτων με οδηγό στην Ελλάδα αποτελεί σημαντικό ζήτημα, καθώς με την υποκλοπή του μεταφορικού έργου συντρέχει η μη τήρηση των φορολογικών και ρυθμιστικών υποχρεώσεων από ορισμένες επιχειρήσεις. Για την αντιμετώπιση αυτού του προβλήματος, έχουν θεσπιστεί συγκεκριμένες διατάξεις και μηχανισμοί ελέγχου.
Σύμφωνα με την ΚΥΑ Αριθμ. Οικ. Α 61583/2723 στο ΦΕΚ Β’ 3377/02.09.2019, η παράγραφος 19 αναφέρει :
19. Το γεγονός ότι από τις ρυθμίσεις της απόφασης αυτής δεν προκαλείται δαπάνη σε βάρος του Κρατικού Προϋπολογισμού, αποφασίζουμε:
1. Αντικαθίσταται η παρ. 11 της υπ’αριθμ. 15732/13.11.2012 (Β’ 3053) κοινή υπουργική απόφαση, όπως προστέθηκε με την παρ. 5 της υπ’ αριθμ. οικ Α 30116/1324/03-05-2019 (ΦΕΚ Β’/1500 με τη διόρθωση σφάλματος στο ΦΕΚ Β’/1550), ως εξής:
«11. Το ελάχιστο τίμημα της μίσθωσης για τα Ε.Ι.Χ. οχήματα που εκμισθώνονται, με οδηγό, ολικώς μέσω προκρατήσεως με αντίστοιχη σύμβαση ελάχιστης διάρκειας τριών (3) ωρών ορίζεται στα ενενήντα ευρώ (90 €). Αντιστοίχως, το ελάχιστο τίμημα της μίσθωσης με σύμβαση ελάχιστης διάρκειας τριάντα λεπτών (30’), ορίζεται στα σαράντα ευρώ (40 €)».
2. Κατά τα λοιπά ισχύουν τα οριζόμενα στην υπ’αριθμ. 15732/13.11.2012 (Β’/3053) κοινή υπουργική απόφαση, όπως ισχύει.
Επίσης, σύμφωνα με την εγκύκλιο Ε.2061/2024 (20/9/2024) με ΑΔΑ: ΨΒΧΦ46ΜΠ3Ζ-Χ5Σ της Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Εσόδων (ΑΑΔΕ), οι υπηρεσίες εκμίσθωσης Ε.Ι.Χ. αυτοκινήτων με οδηγό που παρέχονται από τουριστικά γραφεία, γραφεία ενοικίασης αυτοκινήτων και εταιρείες ή συνεταιρισμούς Επιβατηγών Δημόσιας Χρήσης Αυτοκινήτων υπόκεινται σε μειωμένο συντελεστή ΦΠΑ 13%. Η νομοθεσία προβλέπει ότι η ολική εκμίσθωση Ε.Ι.Χ. με οδηγό πρέπει να γίνεται μέσω προκράτησης με σύμβαση ελάχιστης διάρκειας τριών ωρών, με ελάχιστο τίμημα 90 ευρώ. Για τα νησιά (πλην Κρήτης και Εύβοιας), κατά την περίοδο από 1η Απριλίου έως 31η Οκτωβρίου, η ελάχιστη διάρκεια σύμβασης μειώνεται σε 30 λεπτά, με ελάχιστο τίμημα 40 ευρώ.
ΕΠΙΛΟΓΟΣ
Το νομικό πλαίσιο, προβλέπει την αποτροπή της παράνομης μεταφοράς επιβατών με κόμιστρο και την υποκλοπή του μεταφορικού έργου από Ε.Ι.Χ. οχήματα και οδηγούς «πειρατές» με Ε.Ι.Χ. οχήματα που δεν διαθέτουν τις νόμιμες προϋποθέσεις.
Επιπλέον, η νομοθεσία καθορίζει τους όρους και τις προϋποθέσεις για τη διενέργεια μεταφοράς επιβατών από ενοικιαζόμενα Ε.Ι.Χ. οχήματα με οδηγό και για την ενίσχυση της διαφάνειας και την καταπολέμηση της φοροδιαφυγής, έχει θεσπιστεί η υποχρέωση καταχώρισης των συμβάσεων μίσθωσης των ενοικιαζόμενων Ε.Ι.Χ. οχημάτων με οδηγό, στην ψηφιακή πλατφόρμα του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών. Ωστόσο, η αποτελεσματική εφαρμογή των διατάξεων αυτών απαιτεί συνεχή εποπτεία, συνεργασία μεταξύ των αρμόδιων αρχών, αυξημένο αριθμό επιτόπιων ελέγχων και αξιοποίηση όλων των στοιχείων.
Ο κλάδος των Ε.Δ.Χ. ΤΑΞΙ αποτελεί ζωτικό κομμάτι των αστικών και τουριστικών μεταφορών, με ιστορική προσφορά στην ελληνική κοινωνία και την οικονομία της χώρας.
Παρακαλούμε για την εντατικοποίηση των ελέγχων για την αποτροπή της υποκλοπής του μεταφορικού έργου των Ε.Δ.Χ. ΤΑΞΙ σε τουριστικούς κόμβους (π.χ. αεροδρόμια, λιμάνια, ξενοδοχεία).
Παρακαλούμε για τις ενέργειες σας και ζητούμε τη δίκαιη και ισότιμη εφαρμογή της νομοθεσίας, ώστε να προστατευθεί το Ε.Δ.Χ. ΤΑΞΙ, η ασφάλεια στη μεταφορά των πολιτών και των επισκεπτών στη χώρα μας και τα δημόσια έσοδα του κράτους.
Τα μέλη του Διοικητικού Συμβουλίου τουΣωματείου Ιδιοκτητών Ταξί Θεσσαλονίκης «Ο ΕΡΜΗΣ»
Ηρακλής Μαλίτας
Κωνσταντίνος Μαυρομάτης
15/6/2025
☆Απαγορεύεται η μερική η ολική αναδημοσίευση του παρόντος, χωρίς άδεια και χωρίς αναφορά της πηγής προέλευσης ☆