1925 ,Η ΠΡΩΤΗ ΘΕΣΠΙΣΗ ΝΟΜΩΝ ΠΟΥ ΑΦΟΡΑ ΤΟ ΤΑΞΙ



    Πριν τα ταξί και τα λεωφορεία, οι μετακινήσεις των ανθρώπων γίνονταν με τις άμαξες που τις έσερναν άλογα. 

    Με την εμφάνιση των ταξί, σταδιακά οι ζωήλατες άμαξες, αντικαταστάθηκαν από αυτά. 

    Οι αμαξάδες είδαν να χάνεται το επάγγελμα τους και ακολούθησαν και αυτοί την εξέλιξη της τεχνολογίας 

    Τα πρώτα ταξί έκαναν την εμφάνιση τους στην Ελλάδα και συγκεκριμένα στην Αθήνα το 1902.

    Έπαιρναν μπρος με μανιβέλα και γι αυτό το λόγο ο οδηγός έπρεπε να βγει από το όχημα του ,προκειμένου να το θέσει σε λειτουργία. 

    Απο το 1930 τα οχήματα έπαιρναν μπροστά χωρίς μανιβέλα, πράγμα που έκανε πιο εύκολη την καθημερινότητα του οδηγού. 

    Το 1925 έκανε την εμφάνισή του το πρώτο ταξί στην Τρίπολη και μέχρι τον πόλεμο του 1940 κυκλοφορούσαν στην Τρίπολη περίπου 10 οχήματα ΤΑΞΙ

    Στην Θεσσαλονίκης το πρώτο ταξί κυκλοφόρησε στους δρόμους το 1930. Και είναι ευτύχημα το ότι σώζεται μέχρι και τις μέρες μας. Είναι η γνωστή ΡΙΡΙΚΑ και πολλοί θα την έχετε δει σε κάποιον δρόμο στην Τούμπα της Θεσσαλονίκης. 

    Αν και στα περισσότερα άρθρα αναφέρεται ότι :

    Η πρώτη φορά που η ελληνική πολιτεία έβαλε αρχές και κανόνες στο ταξί ήταν το 1964 με το Ν.Δ. 4354/1964 .

    Ωστόσο απο μια μικρή αναζήτηση ,ανακάλυψα σε Νομοθετικό διάταγμα του 1925,τους πρώτους κανόνες που αφορούν τη λειτουργία του ΤΑΞΙ στην Ελλάδα. 



    Στην Ύδρα στις 7 Οκτωβρίου του 1925

    Ο πρόεδρος της Δημοκρατίας 

    Π.Κουντουριωτης και ο Υπουργός συγκοινωνίας Α.Ταβουλάρης 

    υπογράφουν το νομοθετικό διάταγμα που αφορά την κυκλοφορία των οχημάτων και γίνεται αναφορά σε διατάξεις που αφορούν ειδικά το ΤΑΞΙ και τους οδηγούς του.

    Το παρόν διάταγμα είναι τροποποίηση του Ν.Δ. του 1922 που αφορά την κυκλοφορία των οχημάτων. 






    Φεκ 306 Α/15-10-1925

    Από το 1925 όπου εχουμε την εμφάνιση των πρώτων ΤΑΞΙ,ο νόμος περί κυκλοφορίας οχημάτων, προβλέπει τις βασικές αρχές της λειτουργίας του ταξί. 

    Σχεδόν παράλληλη με την πορεία και την εξέλιξη των ταξί ήταν και η πορεία των ταξίμετρων, δηλαδή εκείνων των συσκευών που καθόριζαν το ύψος του κομίστρου, συνυπολογίζοντας τόσο τον χρόνο όσο και την απόσταση μιας διαδρομής.

    Τα πρώτα ταξίμετρα κατασκευάστηκαν το 1891 από τον Γερμανό ευρεσιτέχνη Friedrich Wilhelm Gustav Bruhn και λίγα χρόνια αργότερα, το 1897, αποτέλεσαν μέρος του βασικού εξοπλισμού του Daimler Victoria.

    Αξίζει να σημειωθεί ότι τα πρώτα ταξίμετρα ήταν τοποθετημένη στο εξωτερικό τμήμα του αυτοκινήτου, ενώ στη συνέχεια πέρασαν στον θάλαμο επιβατών, αποτελώντας αναπόσπαστο μέρος του εξοπλισμού κάθε ταξί.


    Στο άρθρο 1

    Πρώτη και βασική αυτή της τοποθέτησης και λειτουργίας ταξιμέτρου . Προβλέπεται η τοποθέτηση ταξιμέτρων από αναγνωρισμένα Εργοστάσια και ο τρόπος καθορισμού της τιμή από το υπουργείο συγκοινωνιών,καθώς και η ύπαρξη ειδικής άδειας για τη λειτουργία αυτού δηλ..του ταξιμέτρου. 

    Ο οδηγός είναι αυτός που είναι υπεύθυνος για την καλή λειτουργία του ταξιμέτρου, πρέπει να έχει κατεβασμένη την "σημαία " όταν βρίσκεται επιβάτης εντός του ταξί και να μην αρνείται την παροχή υπηρεσίας. 


    Στο άρθρο 5 του ίδιου νόμου, καθορίζονται και οι ποινές για όποιον δεν συμορφώνεται με τις διατάξεις του παρόντος νόμου. 

    Τιμωρείται:

    Με ένα μήνα αφαίρεση της άδειας κυκλοφορίας του αυτοκινήτου, αν δεν είναι εφοδιασμένο με ειδική άδεια λειτουργίας ταξιμέτρου ή αν του έχει αφαιρεθεί καθώς και αν δεν λειτουργεί σωστά το ταξίμετρο. 

    Στο άρθρο 6 προβλέπεται αφαίρεση τη άδειας ικανότητας του οδηγού, για ένα μήνα:



    1)αν οδηγεί χωρίς την άδεια λειτουργίας ταξιμέτρου 

    2)Αν το ταξίμετρο δεν λειτουργεί σωστά 

    3)Αν αρνείται την μίσθωση του οχήματος 

    4)Αν κυκλοφορεί το ταξί με επιβάτη, χώρις να έχει κατεβασμένη την "σημαία"

    Με 6 μήνες αφαίρεση άδειας οδήγησης Τιμωρείται ο οδηγός 

    1) Αν οδηγεί το όχημα του σε κατάσταση μέθης

    2)Αν προκαλέσει ατύχημα με το όχημα του και μεταφέρει τους τραυματίες, σε κοντινό νοσοκομείο για την περίθαλψη τους,αλλά ακόμα και αν προστρέξει σε βοήθεια ,δεν παρουσιάζεται σε αστυνομικό τμήμα ,για να δηλώσει ότι γνωρίζει για το συμβάν. 

    Με πάνω από 6 μήνες, τιμωρείται ο οδηγός του ΤΑΞΙ αν προκαλέσει ατύχημα και εγκαταλείψει το σημείο του τροχαίου .

    Επίσης σε μεταγενέστερο νομοθετικό διάταγμα του 1926, Φεκ 262 Α-1926 έρχεται να προστεθεί η ιατρική εξέταση των οδηγών όσον αφορά την ικανότητα τους να οδηγούν αυτοκίνητο. 

    Αυτή είναι μια πρώτη προσέγγιση τη νομοθεσίας για τα ΤΑΞΙ.

    Πολύ μικρή και περιεκτική. 

    100 χρόνια πίσω και αυτά που τότε θεσπίστηκαν,είναι και σήμερα το Α και το Ω .

    Όσα χρόνια ία και να περάσουν, όσοι νόμοι και να αλλάξουν...αυτά τα 3 πράγματα δεν θα αλλάξουν ποτέ 

    1. Το ταξί και η σωστή λειτουργία του ταξιμέτρου είναι αλληλένδετα. 

    2. Ο οδηγός ΤΑΞΙ δεν  οδηγεί σε κατάσταση μέθης .

    3. Η εγκατάλειψη τροχαίου είναι έγκλημα .


    Samokin Zoi

    Θεσσαλονίκη 6-4-2025

    Πηγή:ΕΘΝΙΚΟ ΤΥΠΟΓΡΑΦΕΙΟ

    ☆Απαγορεύεται η μερική η ολική αναδημοσίευση του παρόντος, χωρίς άδεια και χωρίς αναφορά της πηγής προέλευσης ☆



    VIDEO 01

    VIDEO 02

    VIDEO 03

    VIDEO 04

     

    © Copyright ® 2009 - 2025 Taxi of Greece - All Rights Reserved | Designed By Free Voice Of Greek Taxi Drivers | Contact: taxitzidesoloisemiaselida@gmail.com